środa, 16 marca 2016

Przepis na sołtysa

Nie pojechałem na Krajowy Dzień Sołtysa do Lesznowoli pod Warszawą, chociaż byłem zaproszony i chciałem zabrać głos. Chciałem odpowiedzieć na pytanie: Kim jest sołtys ? 

Zrezygnowałem, bo tego dnia było ważne spotkanie dotyczące uruchomienia funduszu sołeckiego w gminie Sianów.
Następnego dnia byłem na powiatowym Dniu Sołtysa w Koszalinie.
A dziś w Iwięcinie uczestniczyłem w spotkaniu sołtysów z gminy Sianów.
Widać coraz bardziej, że sołtysami interesują się władze, bo dobry sołtys jest mocnym wsparciem na wsi).

No dobrze, ale jaki jest przepis na sołtysa ?

Doświadczenie nauczyło mnie, że sołtys powinien być liderem i koordynatorem, który potrafi dostrzec i uruchomić potencjał swoich mieszkańców. Najważniejsze jednak, aby sołtys miał serce do ludzi i  by szukał tego co łączy ...
... bo dla mnie sołectwo to nie jakaś jednostka pomocnicza, ale przede wszystkim - Wspólnota.
Bez doświadczania tego, nie warto być sołtysem ...


4 komentarze:

  1. To prawda :) Gratuluję aktywności, pomysłu, inicjatywy w działaniu dla dobra mieszkańców uroczego Węgorzewa. Myślę iż rola sołtysa jest tu grana wzorowo

    http://poezja120.pl.tl/NA-%26%23379%3BYCIA-SCENIE.htm

    OdpowiedzUsuń
  2. Sołectwo to przede wszystkim jednostka pomocnicza gminy, taki wpis jest w statutach większości sołectw. To również realizator polityki burmistrza. Powinien pilnować realizacji postanowień władz samorządowych w terenie i egzekwować podatki, co skwapliwie robi teraz dostając za to prowizję. Między bajki należy włożyć twierdzenie, że jest on samodzielny i autonomiczny bo wybrali go ludzie. Nie ma narzędzi i pieniędzy a bez tego jest jak niewolnik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ustawa o samorządzie z 1990 roku nazywa sołectwo jednostką pomocniczą. Sołtys nie jest pracownikiem gminy i nie odpowiada za realizację polityki burmistrza. Dobry sołtys reprezentuje ludzi ze swojej wspólnoty w kontaktach z gminą. Pieniądze z prowizji są bardzo niskie i wlicza się w to darmowe roznoszenie nakazów podatkowych.

      Usuń